Toteutus

Kyselyt

7.-luokkalaisille

Tulevien 8.-luokkalaisten kyselyt on hyvä toteuttaa viimeistään helmi-maaliskuussa. Kyselyjen perusteella aineenopettajat muodostavat ryhmät annettujen resurssien mukaisesti. Ryhmien muodostaminen on suotavaa tehdä aineryhmäkokoonpanolla,  koska tällöin oppilaiden toiveiden lisäksi ryhmittelyssä tulee huomioiduksi opettajien näkemys mm. kaverisuhteiden vaikutuksesta opiskeluun ja muu sellainen tieto ja näkemys, jonka opettaja on 7. luokan aikana saanut oppilaasta. Kyselyn tekemisessä voi käyttää mm. Google Forms -lomaketta. Kyselyssä on kysytty seuraavat asiat sekä äidinkielessä että matematiikassa:  joulunumero,  tavoitearvosana ja kuinka paljon on valmis tekemään työtä tavoitenumerosi eteen. Matematiikan osalta on lisäksi kysytty, haluaako opiskelija opiskella perinteisessä kirjaryhmässä, digitaalisessa Taagi.fi-ympäristössä vai  käyvätkö molemmat vaihtoehdot.

Saateteksti kyselyyn:

”Äidinkielen ja matematiikan opetusryhmät muodostetaan 8. ja 9. lukuvuodelle oppilaiden asettamien tavoitteiden ja oppimistyylien mukaisesti. Oppilailta kysytään omat tavoitteet oppiaineissa, työpanostuksen halukkuus sekä toive itselle sopivasta opiskelutavasta matematiikassa (digitaalinen materiaali/painettu kirja). Kaikissa ryhmissä käydään opetussuunnitelman mukaiset asiat läpi.”

Välikysely 8.- ja 9.-luokkalaisille

Välikyselyissä 8.  ja 9. luokalla, sekä jouluna että keväällä,  on kysytty toivetta vaihtaa ryhmää perusteluineen. Oppilaita pyydettiin vastaamaan  oppimisen kannalta, ei kaveripohjalta.

”Koen, että pääsin matematiikassa 8. luokalla siihen ryhmään, jonka 7. luokan keväällä valitsin. ”

”Haluan vaihtaa tavoitetasoryhmää tai opiskelutapaa.”

”Perustele, miksi haluaisit vaihtaa ryhmää/tavoitetasoa.”

Saateteksti välikyselyyn:

”Äidinkielen ja matematiikan opetusryhmät on muodostettu 8. lukuvuodelle eriyttävien ryhmien mukaan oppilaiden asettamien tavoitteiden ja oppimistyylien mukaisesti. 7. luokalla sinulta kysyttiin itselle sopivaa opiskelutyyliä, tavoitearvosanaa matematiikassa ja äidinkielessä sekä halukkuutta panostaa näihin aineisiin.

Nyt on väliarvion aika. Vastausten perusteella opettajat arvioivat ryhmänvaihtopyyntöjen aiheellisuutta. Mikäli opettajien näkemys yhtyy näkemykseesi, ryhmänvaihto voi toteutua, jos olet perustellut vaihtamisen syyt hyvin. Huomioi, että myös toisen aineen opetusryhmä ja opettaja voi vaihtua. Tähän kyselyyn ei vastata kaveritoiveiden pohjalta, vaan oman oppimisen kannalta parhaan ryhmän löytämiseksi. Huomioi, että välttämättä kaverisi ei ole samassa saman tason ryhmässä.

Ryhmien muodostaminen

Tavoita-mallia voi soveltaa hyvin monella  tavalla resurssien ja tarpeiden mukaan.  Mallia on helppo toteuttaa perusopetuksen resursseja lisäämättä ja ilman suurta hallinnollista työtä.  Pienissä, 2-3-sarjaisissa kouluissa, muodostetaan lukujärjestys siten, että kaikilla luokilla ABC on äidinkieltä yhtä aikaa ja vastaavasti matematiikkaa yhtä aikaa. Mikäli opettajia on vain kaksi, voi erityisopettaja opettaa matalinta tavoitetasoa.

Jos äidinkieltä on yksi tunti enemmän  jollakin luokka-asteella, on yksi äidinkielen tunti irrotettu ns. luokkatunniksi. Tällöin opiskelijat ovat yhden tunnin viikossa oman luokan kanssa äidinkielessä. Tämä on ollut tyypillisesti lukutunti tai ryhmätyöprojektitunti.

Suuremmissa,  6- ja 8-sarjaisissa, kouluissa muodostetaan ryhmät tekemällä kaksi palkkia. Vaihtoehdossa yksi ryhmitellään kaikki luokat ”sekaisin”,  jolloin palkkien ryhmät muodostuvat matematiikan valintojen mukaan. Vaihtoehdossa 2 palkissa olevat ryhmät määräytyvät kotiluokan mukaan.

1. Vaihtoehto: palkkien ryhmät matematiikan valintojen mukaan

Ryhmitellään koko luokkataso matematiikan valintojen perusteella. Matematiikassa oppilailta kysytään, haluavatko he opiskella perinteisesti kirjaryhmässä vai digitaalisessa Taagi.fi- opetusympäristössä. Matematiikan valintojen perusteella oppilaat jaetaan ryhmiin: Yleensä Taagi on ollut suositumpi, joten kuudesta luokasta on muodostunut 2 kirjaryhmää ja 4 Taagi-ryhmää. Oppilaat on  jaettu siten, että 1. palkissa on yksi kirjaryhmä (taso 6-7) ja kaksi Taagi-ryhmää. Oppilaita on siis jokaiselta näissä matematiikan ryhmissä joka luokalta ABCDEF. Ne oppilaat, jotka eivät ole näissä matematiikan ryhmissä, on ryhmitelty kolmeen äidinkielen ryhmään: äidinkieli 5-6, äidinkieli 7-8 ja äidinkieli 9-10

Toisessa palkissa on matematiikkaa yksi kirjaryhmä (9-10) ja kaksi Taagi-ryhmää sekä kolme äidinkielen ryhmää.

Taagi-ryhmät on muodostettu ryhmien toimivuus edellä. Taagi itsessään eriyttää opetusta, jolloin jokainen saa ryhmästä riippumatta oman lähikehitysvyöhykkeensä mukaista opetusta.

2. Vaihtoehto: palkkien ryhmät kotiluokkien mukaisesti

1.  Palkin ryhmät ovat yhtä aikaa lukujärjestyksessä  ja ryhmät palkin 2 taas keskenään yhtä aikaa.

Molemmissa palkeissa on kolme matematiikan ja kolme ryhmää. Yleensä nämä kaksi palkkituntia ovat peräkkäin, eli esim. luokkatason luokilla ABC on esim. ensiksi matikkaa ja sitten äidinkieltä (toisilla luokilla CDF päinvastoin).  Resurssien puitteissa voidaan  myös muodostaa ylimääräinen ryhmä, jota opettaa joko erityisopettaja tai aineenopettaja. Tällöin ryhmäkokoja saadaan pienemmiksi ja tarvittessa tavoitetasoja lisää.

Äidinkielessä  voidaan muodostaa esimerkiksi tavoitetasot 6 – 7, 7 – 8 ja 9 – 10, mutta riippuen oppilasaineksesta voi ryhmien muodostamisessa käyttää myös esim. ryhmittelyä 6-7, 8 ja 9-10. Oppilailta kysytään numerotavoite ja viimeisin oppiaineen numero. Opettajat pohtivat oppilaiden tavoitteiden realistisuutta ja muodostavat ryhmät. Kolmesta luokasta tehdään kolme ryhmää, ja  ryhmässä voi olla oppilaita kolmelta eri luokalta. Ryhmät voivat olla saman kokoisia, tai ne voidaan muodostaa siten, että korkeimman tavoitetason ryhmä on suurempi oppilasmäärältään ja matalan tason pienempi.

Matematiikassa oppilaat valitsevat tavoitatason lisäksi, opiskelevatko sähköisen Taagin avulla vai perinteisesti kirjaopetusmenetelmällä. Tyypillisesti oppilaat ovat valinneet seuraavasti:  50-65 % Taagi, 20-25 % kirja, 15-25 % molemmat käyvät. Tällaisesta jakaumasta luodaan kaksi Taagi-ryhmää ja yksi kirjaryhmä aina kolmea luokkaa kohden (maABC ja maEDF). Koska taagilaisia on ollut kaksi ryhmää, niissä on jaettu oppilaat tason mukaisesti 6-7 ja 8-10. Taagin valitsijoista voidaan tehdä myös kaksi homogeenista ryhmää, koska Taagi eriyttää itsessään, vaikka oppilaat olisivat eri tavoitetasolla. Mikäli tulisi esim. yksi Taagi-ryhmä ja kaksi kirjaryhmää, oppilaat jaettaisiin kahteen ryhmään 6 – 7 ja 8 – 10.

Malli on vähentänyt matematiikka-ahdistusta, kun oppilaat ovat päässeet valitsemaan opetustavan matematiikassa. Myös perinteinen kirjaryhmä on  hyötynyt mallista: kun oppilaat ovat saaneet valita opetustavan, heitä ei ole tarvinnut patistaa laskemaan tai kirjoittamaan esimerkkejä vihkoon.

Scroll to Top