Äidinkieltä ja matematiikkaa uudella tavalla

Tavoita-malli: innovatiivinen lähestymistapa äidinkielen ja matematiikan opetukseen

Tavoita-malli on alun alkaen suunniteltu äidinkielen ja matematiikan opetukseen yläkoululle, mutta se on erinomaisesti sovellettavissa myös muihin oppiaineisiin ja eri koulutusasteille. Mallissa hyödynnetään joustavia tavoitetasoryhmiä ja osallistetaan oppilaat tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan. Yksilöllisen eriyttämisen avulla tuetaan heikosti suoriutuvia ja taataan jokaisen oikeus oppia. Samalla lahjakkaat oppilaat saavat siivet, kun ylöspäin eriyttäminenkin mahdollistuu.

Tavoita-mallin avulla moni oppilas on pystynyt nostamaan numeroitaan, työrauha on parantunut, tuntiaktiivisuus ja tavoitteellinen työskentely on lisääntynyt ja oppijoiden itsetunto on vahvistunut.  Myös Pisa-tulokset on saatu Tavoita-mallin avulla nousuun.

Missio

Meidän missiomme on innostaa, motivoida ja tukea oppijoita kehittämään taitojaan ja saavuttamaan omat tavoitteensa niin, että osallisuus ja vaikuttavuus yhteiskunnassa toteutuvat. Missiomme on toteuttaa helppoa eriyttämistä ja onnistunutta inkluusiota poistamalla oppimisen esteitä.

Arvot

Arvomme perustuvat yhdenvertaisuudelle, yhteistyölle ja jatkuvalle oppimiselle. Uskomme, että jokaisella oppijalla on oikeus laadukkaaseen ja yksilölliseen opetukseen, joka motivoi jokaista saavuttamaan parhaan mahdollisen potentiaalinsa. Oikeus oppia on myös keskimääräistä paremmin suoriutuvilla.

Visio

Visiomme on pysäyttää eriarvoistumiskehitys ja tasata sukupuolten osaamiseroja, vahvistaa oppijaitsetuntoa sekä ehkäistä syrjäytymistä. Haluamme vauhdittaa oppijoiden menestystä ja avartaa heidän mahdollisuuksiaan yhteiskunnassa ja elämässä.

Tavoita-mallin tarina ja inspiraatio

Tavoita-mallin kehittäminen lähti kahden opettajan, matematiikan opettajan ja äidinkielen opettajan, turhautumisesta siihen, että perinteisessä opetuksessa tukea saavat vain keskitason oppilaat eikä kukaan muu opi mitään. Kun opetusryhmässä on oppijoita ja taitotasoja laidasta laitaan, opettajan on mahdotonta eriyttää opetustaan menetelmiltään, sisällöiltään ja tavoitteiltaan kaikille optimaaliseksi. Erityisesti taitavien, lahjakkaiden ja motivoituneiden oppilaiden tukeminen jää usein vähäiseksi.

Tyypillisesti tunnit suunnitellaan ns. kasin oppilaiden mukaan. Silloin kyydistä tippuvat ne, joilla on aukkoja perustaidoissa ja jotka eivät kykene omaksumaan uutta tietoa keskitason nopeudella. Silloinhan motivaatio loppuu ja tunnin häirintä alkaa. Miksi keskittyä ja kuunnella, kun taaskaan ei ymmärrä eikä ehdi oppia yhtään mitään! Samaan päädytään usein myös niiden kanssa, jotka ovat oppineet jo ajat sitten asiat, joita oppitunnilla käydään, ja jotka pystyisivät omaksumaan enemmän tietoa ja nopeammin. Miksi keskittyä ja kuunnella, kun taaskaan ei tule mitään uutta opittavaa!

Tavoita-malli on kehitetty vastaamaan nykyopetuksen ja nykyoppilaiden tarpeita ja tukemaan oppilaiden kasvua ja yksilöllistä oppimista. Oppilaat valitsevat itse tavoitetasonsa ja tapansa oppia. Oppilaiden on turvallista yrittää ja erehtyäkin, kun ympärillä on samalla taitotasolla olevia oppilaita. Kuinka hienoa on matalan tavoitetason oppilaankin tuntea olevansa luokan paras – kerrankin! Joustavissa tavoitetasoryhmissä opettajan työkin helpottuu, kun tunnit voi suunnitella ja toteuttaa tietylle taitotasolle.

Tavoita-malli ei tarkoita 70–80-luvun kiinteitä tasoryhmiä, jotka pahimmillaan määrittelivät jatko-opiskelumahdollisuudet ja lukitsivat tulevaisuuden. Tavoita-mallissa kaikki ryhmät ovat yleisopetuksen ryhmiä ja niissä käydään opetussuunnitelman mukaiset asiat läpi. Tavoita-malli ei torppaa kenenkään tietä jatko-opiskeluihin ja menestykseen vaan nimenomaan mahdollistaa sen!

Älä jää yksin matematiikan oppimisessa!

Yläkoulun matematiikassa aukoja? Oma Taagi on helppo tapa kerrata yläkoulun matematiikan sisällöt. Ota käyttöön joko itsellesi tai huollettavallesi yläkoulun matematiikan oppimisen tehostamiseen.

Scroll to Top